Miasto Chrzanów Miejska Biblioteka Publiczna w Chrzanowie Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Chrzanowie Muzeum w Chrzanowie
Newsletter
Chcesz otrzymywać informacje o nadchodzących wydarzeniach prosto na Twoją skrzynkę e-mail?
Zapisz się do naszego newslettera
KATEGORIA
Dla dzieci
Dla młodzieży
Dla seniorów
Edukacja
Festiwale
Film
Gry / turnieje
Koncerty
Konkursy
Obchody
Prezentacje
Rozrywka
Spotkania
Teatr
Warsztaty
Wycieczki
Wykłady / prelekcje
Wystawy

Wykaz relacji

RSS

FINISAŻ RZEŹB PLENEROWYCH TOMASZA KOCLĘGI


2016-04-04

Rzeźby znakomitego śląskiego artysty Tomasza Koclęgi,  rozmieszczone  w maju ubiegłego roku w przestrzeni przed MOKSiR,  opuszczczą już Chrzanów w przyszłym tygodniu i udadzą się w podróż do Wilna. Z tej okazji odbył się finisaż wystawy  18 marca w klubie STARA KOTŁOWNIA.



Podczas spotkania artysta opowiadał  o swoich licznych realizacjach, planach na przyszłość, a także o credo artystycznym.

 

- Często umieszczam swoje rzeźby na drzewach lub w ich sąsiedztwie, aby podkreślić relację człowieka z naturą. Swoją twórczością koncentruję się na człowieku, jego naturze i emocjach. W Chrzanowie zaprezentowałem fragmenty trzech realizacji: Gniazdo, Bliskość i Sen. Gniazdo prowokuje do pytań o naszą tożsamość, o to skąd przybywamy i dokąd zmierzamy. Bliskość mówi o naszych kontaktach z przyrodą, bez której nie możemy istnieć. Sen, to opowieść  o tym jak drzewa koją nasze nerwy, uspokajają i regenerują siły  – wyznał artysta podczas  spotkania.

 

Wspomniał też o swojej  przygodzie z  rzeźbą w śniegu. Właśnie w tej dziedzinie artystycznej ekspresji zdobył najwięcej prestiżowych nagród, na najważniejszych światowych konkursach rzeźby w śniegu, takich jak: „The Best Craetivity Award w Hrabinie w Chinach, The Bronze Award w Hrabinie w Chinach oraz The Fourth Prize w Japonii. Podobnie jak w latach ubiegłych, również tej zimy przywiózł, zarówno z Chin jak i  Japonii, prestiżowe nagrody.
Na 16 Międzynarodowym Konkursie Rzeźby w Śniegu JAPAN CUP w japońskim Sapporo i Nayoro, zespół Snow Art Poland, którego liderem jest rzeźbiarz Tomasz Koclęga zdobył prestiżową nagrodę Award of Nayoro City. To już druga z rzędu nagroda, jaką zespół zdobył w Japonii.

 

Festiwal Śniegu i Lodu w chińskim Hrabinie to największa tego typu impreza na świecie. W tym roku wzięło w nim udział ponad 100 artystów ( 28 ekip)  z 11 krajów.  Zespół Tomasza Koclęgi zdobył prestiżową nagrodę The Best Creativity Award. To już trzecia z rzędu nagroda, jaką zespół wywalczył w Chinach.

 

 

Koclęga tworzy jednak  przede wszystkim monumentalne, plenerowe rzeźby z żywicy poliestrowej i maty szklanej. Wielokrotnie prezentował swoje rzeźby w przestrzeniach publicznych, różnych miast. Do ostatnich prezentacji należą: Samotność w Harbinie w Chinach, Zależność w Chrzanowie, Touch and go w Sapporo, w Japonii, Codzienność w Harbinie w Chinach, Nieśmiałość w Siemianowicach, Samotnik w Klenowej, w Rep. Czeskiej, Nieuchwytność w Katowicach, Bliskość w Górkach Wielkich, Objawienie w Harbinie w Chinach, Chciwość w Zlinie, w Rep. Czeskiej, Gniazdo na Placu Hniezdoslava w Bratysławie, Ulotność w Rybniku, Wtulony II w Europejskim Parku Rzeźby w Pabianicach, Całość na placu Teatralnym w Cieszynie, Wtulony w Europejskim Parku Rzeźby w Pabianicach,  Wsłuchani na ulicy Zacisze w Katowicach, Gniazdo w Parku Słowackiego we Wrocławiu, Objęci w Parku Rodzinnym w Chełmku, Uśpieni w Parku Pokoju w Cieszynie, Wieczność w CH Agora w Bytomiu, Sen na Placu Wolności w Katowicach, Gniazdo w ogrodzie Willi Caro w Gliwicach, Równowaga  na Rynku w Bytomiu, Sen w Parku Chopina w Gliwicach, Pragnienie  na dziedzińcu Zamku Sieleckiego w Sosnowcu, 7 łez na Placu Teatralnym w Zabrzu, Pragnienie na Rynku w Gliwicach, Ponad na placu Kościuszki w Bytomiu oraz oczywiście Bliskość w Chrzanowie.

 

Zrealizował ponad 30 wystaw indywidualnych oraz brał udział w ponad 60 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Jego prace opublikowane zostały w ponad 40 katalogach, w licznych artykułach prasowych,  telewizji i internecie. Kwartalnik artystyczny FaArt poświęcił jego sylwetce artystycznej cały numer.

 

Pragnę jednocześnie podkreślić, że na decyzję o zainstalowaniu rzeźb Tomasza Koclęgi w Chrzanowie nie miał ówczesny burmistrz dr Marek Niechwiej.  Zresztą w całej historii wystaw, organizowanych przez MOKSiR, nie zdarzyło się, aby władze miejskie wywierały jakiś wpływ na to,  jacy artyści mają prezentować w naszych galeriach swoją twórczość. W  zakresie  budowania wystawienniczych planów i ich realizacji organizatorzy wystaw mieli i  mają  całkowitą niezależność.  Kierują się jedynie swoją artystyczną wrażliwością, wiedzą i możliwościami organizacyjnymi – starając się prezentować sztukę znakomitych, uznanych, często wybitnych twórców o różnorodnych artystycznych wizjach.

 

                                                                           Tekst: Antoni Dobrowolski

 

 

GALERIA  

 
 
 



Powrót